De bloedbank - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van Maarten Stoffels - WaarBenJij.nu De bloedbank - Reisverslag uit Port Moresby, Papua Nieuw Guinea van Maarten Stoffels - WaarBenJij.nu

De bloedbank

Blijf op de hoogte en volg Maarten

10 December 2016 | Papua Nieuw Guinea, Port Moresby

Een bloedbank moet er komen! Dat werd me al heel snel duidelijk gemaakt door het bestuur en door de artsen. Van de vele projecten die op de rol staan heb ik deze dus bovenaan gezet. Tot de komst van directeur Kevin heb ik dit voorbereid, literatuur en handleidingen verzameld. En nu gaan we los. Met al dat geweld om ons heen is er ook nu vaak bloed nodig. Daarvoor worden dan familieleden van het slachtoffer opgetrommeld, zodat het bloed warm kan worden gegeven. Het is natuurlijk veel handiger om een voorraadje aan te leggen en dat is dan de bloedbank. Maar daar zit nogal wat aan vast. Er moeten donoren geworven worden, die zonder betaling bloed afstaan. Het is een hele organisatie om dat goed en veilig te doen. Dus dat is de eerste werkgroep.
Vervolgens moet het bloed in het laboratorium getest worden op allerlei overdraagbare ziektes en het moet worden opgeslagen in een ijskast met een temperatuurbewaking. Ook als de stroom uitvalt (diverse keren per week) moet het spul koel blijven want anders kan je het weggooien. En vlak voor de transfusie moet men testen of donor en ontvanger wel echt bij elkaar passen. Dat is dan de tweede werkgroep.
Vervolgens is het belangrijk om alleen op een goede indicatie te transfunderen, zuinig dus, want het blijft gevaarlijk. De goede hoeveelheid moet worden gegeven, wat vooral bij kleine kinderen nauw luistert. Daar is een formule voor, maar er zijn twee versies, elk met een verschillende uitkomst. De derde werkgroep buigt zich over transfusie richtlijnen.
Samen met een stuurgroep is de projectorganisatie compleet. Kevin heeft een kick off meeting voorgezeten, zijn eerste grote vergadering. Over een paar maanden moet het allemaal draaien. Hij went langzaam aan de gedachte dat hij geen chirurg meer is maar directeur. Ik hoor hem af en toe zuchten. Hij heeft een opgeruimd karakter en we maken dan ook veel pret samen. Soms ook hebben we zware gesprekken, bij voorbeeld als er iets fout is gegaan en een arts daarop moet worden aangesproken. Er is nogal wat onvrede over de betaling van de salarissen. Dat doet het ziekenhuis niet, maar een ministerie in de hoofdstad. Reken maar dat dit heel erg traag gaat en dat er van alles mis gaat. De onvrede daarover uit zich o.a. in het afzetten van de telefoon tijdens een dienst. En dan kan er van alles mis gaan.

We hebben Sinterklaas gevierd! Nou ja, geen verzen of surprises, maar wel een pub quiz. Op de foto zijn we daar mee bezig, de pepernoten (Karen!) staan op tafel.

En dan is er nog groot nieuws van thuis: we gaan verhuizen naar de mooiste plek van Amsterdam. Naar een woonboot! Op de kop van de Sixhaven liggen er drie naast elkaar en wij hebben een ervan gekocht. Achter ons de jachthaven, voor ons het IJ met ontelbaar veel boten en pontjes en op de achtergrond het Centraal Station. Het is erg onhandig dat hij beschikbaar kwam nu ik hier zit, Karen moet alles alleen doen en dat is veel! Maar we keken al een paar jaar naar juist deze boot en nu moesten we snel handelen. In maart gaan we beginnen met een verschrikkelijk grote verbouwing. Een paar maanden later gaan we genieten. De hele dag uit het raam kijken!

• 10 December 2016 - 23:33

Effie:

Gefeliciteerd met die pracht plek!

• 11 December 2016 - 10:17

Rolf:

Wauw, wat leuk!!

• 11 December 2016 - 11:53

Tineke Van Oosten:

Gefeliciteerd! Alleen, dit is geen woonboot maar een drijvend huis!

• 11 December 2016 - 16:26

Maarten W:

Goed werk, uitdagingen op alle fronten! Ben wel erg benieuwd Hoe die boot er na jullie verbouwing uit zal zien. Wel iets verder fietsen naar Haydn op zondag.

• 12 December 2016 - 23:34

Karel:

Wat een groot nieuws, het huis schommelt niet, want dan kan je anders de klok weg doen omdat hij elke keer gaat stilstaan. Het is wel een hele mooie plek, ben benieuwd als het in gebruik wordt genomen.

• 13 December 2016 - 08:10

Angus MacKay:

One of my children's favourite stories is 'Tabitha on the house boat', (the adventures of a curious cat in Amsterdam). I've been reading it to them over the years as a bedtime story. They love it. I look forward to us all getting together on your boat some day and retracing Tabitha's steps. Until then take very good care of yourself.

• 13 December 2016 - 09:42

Donald:

Beste Maarten , sinds oktober lees ik je verslagen met groot plezier en aandacht, maar deze over de bloedbank was toch wel een van de meest kenmerkende, alsof je hiernaast mij zat, prachtig! Groet, Donald