Verhuizing - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Maarten Stoffels - WaarBenJij.nu Verhuizing - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Maarten Stoffels - WaarBenJij.nu

Verhuizing

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

07 Januari 2010 | Nederland, Amsterdam

Een verhuisploeg van vrouw Karen, dochters Marieke en Willemijn en schoonzoon Berend heeft mij overgebracht van Saba naar Bonaire. Alleen mijn auto is nog onderweg. Oudjaar vierden we dus in mijn nieuwe huis waarvan het uitzicht spectaculair is. Zie hiervoor de eerste twee foto’s. Mocht u echt jaloers worden, u kunt het huis kopen voor een miljoen dollar, alleen krijgt u mij er dan voorlopig bij.
De tuin wordt bevolkt door een leger aan hagedissen en hun grotere broer de leguaan, een soort voorwereldlijke, dinosaurusachtig, lelijkerd. Deze beesten waren allerminst schuw en kwamen het huis binnen, totdat we over één van hen een emmer koud water hebben uitgestort. Dat heeft de rust hersteld. Overigens kunnen ze ook zwemmen, hetgeen we merkten toen er een op de steiger zat terwijl wij het water in wilden. Zonder aarzeling dook hij het water in.
Onderaan mijn steiger begint het koraalrif. En dus zwemmen we tweemaal daags met snorkel. Daar is een volledig andere wereld met vissen in alle kleuren en van alle maten. Blauwe met een eeuwige glimlach door de vorm van hun bek. Tijgerkleurige met een driehoekbek. Gisteren zagen we een kleine haai met zijn kind spelen; we konden rustig vlakbij hen blijven, ze trokken zich niets van ons aan. We zien vissen tikkertje spelen, we zien slangen en vissen met schutkleuren over de bodem kruipen. Het is een groot wonder met elke keer weer nieuwe dingen. Vanochtend kwam er een groep dolfijnen voorbij, vrolijk springend.
“Oh island in the sun” van Harry Belafonte schijnt over Bonaire te gaan. En dat zou heel goed kunnen want het lijkt inderdaad een soort paradijsje. Bijna dagelijks komt er een gigantisch cruise schip aanleggen en dan komen Amerikanen even kijken.
Politiek is het geen paradijsje op dit moment. Er is een enorme onrust ontstaan sinds in mei een van de eilandraadsleden, Anthony Nicolaas, is overgestapt naar de oppositie. Sindsdien is er een nieuw lokaal bestuur dat een referendum wil houden met de vraag of Bonaire wel een deel van Nederland moet gaan worden. De verschillen lopen nu zo hoog op dat Nederland alle investeringen heeft opgeschort. Ook die op het gebied van gezondheidszorg, zodat ik alleen nog zaken mag voorbereiden, maar niet meer uitvoeren. De röntgenapparatuur ter waarde van 2 miljoen Euro, waarvoor de bestelling bijna klaar was, moet wachten. Ook het herstel van de startbaan van het vliegveld (niet veilig) ter waarde van 15 miljoen Euro is uitgesteld.
De pers roert zich danig. Er zijn allerlei verwijten over “neokolonialisme” door Nederland, er is nu de beschuldiging dat de heer Nicolaas aan zijn overstap als voorwaarde een pakket eisen ter waarde van 500.000 gulden heeft gekoppeld, er is de beschuldiging dat Nederland 500.000 gulden in de kas van een politieke partij heeft gestopt. Er is een discussie gestart waarom blanken een zwarte geen “neger””mogen noemen en zwarten de blanken wel met “macamba” mogen aanduiden.
Het eilandbestuur heeft de VN uitgenodigd om te adviseren over het referendum, maar hun adviezen lijken nu niet te worden opgevolgd. Het referendum is gepland voor maart of april, maar ik hoor nu ook al weer praten over juni. Het ziet ernaar uit dat er vóór die tijd een heleboel werk blijft liggen. Maar maak u geen zorgen, ik heb nog genoeg te doen. Lees daarvoor eventueel ook: http://bonairereporter.com/news/009pdfs/newcurrent.pdf (pagina 6)

• 07 Januari 2010 - 20:43

Nel En Jan.:

Maarten, het is goed weer iets van je te horen.We zijn onder de indruk van alles, maar het meest ben ik, Nel, benieuwd hoe de verhuizing is verlopen. Je begrijpt dat ik in gedachten ,samen met Ma, een beetje een voorstelling heb proberen te maken van de verhuizing, hetgeen natuurlijk bij lange na niet is gelukt. Wij hopen dat het je allemaal zal lukken, ook met het "bestuur"en het opzetten van diverse projecten, wij blijven geinteresseerd,ook zeker inde foto's Ze gaan meteen morgen naar J.M. Nog van ons beiden :Gelukkig 2010!

• 07 Januari 2010 - 20:45

Annie Van Velzen:

Maarten, ik wens je een héél goed en gezond Nieuwjaar toe. Dit zal wel lukken in jouw eigen paradijsje. Weer bedankt voor je verhaal, iedere keer weer leuk om te lezen. En o ja, ik hoorde dat je OPA wordt, gefeliciteerd!!
    Groetjes, ook namens Chris.

• 07 Januari 2010 - 21:40

Karel En Corry:

Wat woon je toch elke keer mooi!!! Jammer dat je tijdelijk wat minder resultaten kan boeken.
    Maarten kan je vandaag of morgen wat onderwaterfoto's maken en ze op de webside zetten.
    Hier in geheel nederland een echte ouderwetse winter, veel sneeuw, zout in nederland is bijna op, vannacht strenge vorst, ijsbrekers varen over het Ijselmeer enz. groetjes vanuit Rosmalen

• 08 Januari 2010 - 10:42

Pien:

Gelukkig 2010 en dat je maar een mooi en gezond kleinkind mag krijgen!Lijkt ons inderdaad een paradijsje; mel zou graag wat van jouw temperaturen om zich heen hebben. Kids genieten echter wel van sneeuw en ijs.Liefs, Pien

• 08 Januari 2010 - 17:08

Cathy En Herman:

Beste Maarten,
    jij je paradijsje - wij ook! We schrijven dit vanuit Schlosshotel Cecilienhof in Potsdam, min 10 graden. We logeren hier, waar Stalin, Churchill en Truman in juli-augustus 1945 de nodige eieren hebben gelegd over de toekomst van Duitsland. Uiterst interessant om de agenda's van de meetings te zien, met de handmatige krabbels van S, Ch en Tr. En dan in hun bedden (nou, misschien niet precies die bedden) te slapen..
    Onze fotos zijn dus wit, en niet van ondergaande zonnen met ciperinha's etc.

• 08 Januari 2010 - 17:09

Herman:

PS - vergat ik te zeggen: we genieten nog steeds van je berichten, ook al schrijven we (bijna) nooit. Doorgaan dus!

• 11 Januari 2010 - 10:09

Effie:

Net terug uit een wit berglandschap met 24 uur vertraging door de hevige sneeuwval op Geneve is het verwarrend die warm-waterverhalen van jullie te lezen! Kan je ook aangeven waar op het eiland jouw huis zich bevindt? Groet, ook aan Karen

• 12 Januari 2010 - 08:21

Emilie:

wat een verschil met Mongolie, en met nekemte waar wij zitten. geniet en gelukkig nieuwjaar