Veranderen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Maarten Stoffels - WaarBenJij.nu Veranderen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Maarten Stoffels - WaarBenJij.nu

Veranderen

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

26 Juni 2009 | Nederland, Amsterdam

Jarenlang is er gepraat over veranderingen op de eilanden. Er zijn grote hoeveelheden papier geproduceerd, maar er gebeurde nooit wat. Nu zijn we met VWS, als eerste ministerie van een hele reeks, begonnen aan het werk om echt wat te doen. En nu gaat het te hard, vindt men. Ondanks vele malen herhaalde toezeggingen dat niemand enig recht of salaris zal verliezen werd minister Klink op Saba geconfronteerd met een soort protestbijeenkomst. Hoe moet ik straks mijn hypotheek betalen? Hoe kan ik mijn kinderen naar school laten gaan? Vragen waaruit blijkt dat mijn toezeggingen niet geloofd worden.
Stoffels beslist alles zelf. Maar hoe zit het dan met mijn herhaalde vragen om inbreng en ideeën waarop ik nooit antwoord krijg? Mijn doortastend optreden wordt niet door iedereen gewaardeerd.
Kortom: wat gedoe. We hebben nu in overleg besloten dat ik mijn snelheid terugschroef. Een aantal plannen schuift door naar de periode dat ik hier weer weg zal zijn, naar de permanente directeur die hopelijk in november benoemd zal zijn. Er blijft genoeg te doen aan privatiseren van het ziekenhuis, fuseren met het bejaardenhuis, invoeren van de functiewaardering, onderhandelen over een CAO, keuze van een ziekenhuis informatiesysteem en nog veel meer. En het geeft ruimte om wat meer tijd op St. Eustatius door te brengen, waar het zelfde proces loopt in wat rustiger vaarwater.
Nederland heeft daar nu een huis met twee grote kamers gehuurd die voor bezoekende kwartiermakers, zoals ik, beschikbaar zijn. Veel meer ruimte dan in een hotel en behoorlijk internet op de kamer. Ik heb er vorige week een nacht geslapen en zal er volgende week drie nachten zijn.
Mijn auto, een witte Suzuki Linara, is op Saba aangekomen na een boottocht vanaf St. Maarten. Hij rijdt prima en de lokale, Brabantse, monteur van Saba heeft hem goedgekeurd.
Een belangrijk wapenfeit wil ik u niet onthouden: ik ben geslaagd voor mijn theorie examen duiken! Ik kan nu uitrekenen hoe lang ik onder water kan blijven, niet alleen in de eerste duik, maar ook in een tweede, gegeven een bepaalde rustperiode boven water. En dat zonder caissonziekte op te lopen. Ik heb mijn tweede dag in het zwembad doorgebracht met Marcus, een Duitse instructeur vol met tatoeages die hij gelukkig onder zijn duikpak verborg. Ik kan mijn bril onder water leeg maken, ik kan blijven drijven onder water (neutral buoyancy) en ik kan adem halen door de noodvoorziening van mijn buddy. Nu het zoute water in en dat gaat volgende week gebeuren.
Uit mijn ziekenhuis in Mongolië kreeg ik foto’s toegestuurd van de feestelijkheden rond de ingebruikname van de nieuwe apparatuur uit België. Erg jammer dat ik er niet bij was, maar een mens kan niet alles hebben. In september ben ik er weer. Eerst in het uiterste westen van het land, in Hovd, voor een nieuw project. De vraag is welke opleidingen in dat ziekenhuis nodig zijn. Daar krijg ik twee dagen voor. Dan twee weken cursus geven in Ulaanbaatar en dan nog een week naar Anna Home in het uiterste oosten.

  • 27 Juni 2009 - 06:08

    Anna:

    Voor de verandering maar eens via de site: van harte, Maarten, je bent het diepe in gesprongen, euh, gedoken, en je bent geslaagd! Gefeliciteerd, brr, jij liever dan ik, maar ieder zijn meug. En dat je er deze keer in Choibalsan dan niet bij kon zijn, da's dan jammer, maar zoals je zelf al schrijft: een mens kan niet alles hebben. Groet vanuit een zomers Markelo.

  • 27 Juni 2009 - 07:57

    Karel:

    Maarten proficiat er weer bijna een duiker bij in de familie. De auto ziet er goed uit!!
    In Rosmalen en de in de rest van Nederland is het warm plakweer, maar onweer en veel regen zal er dan ook volgen.
    De groetjes van je broer en schoonzus Corry

  • 27 Juni 2009 - 08:04

    Nel En Jan:

    Hoi Maarten, fijn om weer iets van je te horen, vooral dat bericht over je theorie-diploma duiken, dan weet je in ieder geval hoe het moet,de praktijk zal ook wel lukken, goed dat je geen watervrees hebt, zoals ik. Wat een akelig autotje!!! Valt zeker wel op tussen de bevolking! Dat bericht over Mongolie( met foto's) is ook geweldig, we hopen dat het contakt daarmee ook zal blijven, althans zolang jij daar belang bij hebt. Voor nu: tot de volgende keer. Jan en Nel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

BES-eilanden

Van Antillen naarNederland

Recente Reisverslagen:

23 Januari 2010

Colombia

07 Januari 2010

Verhuizing

06 December 2009

Feest op Saba

08 November 2009

Terug op de Antillen

10 Oktober 2009

Hovd
Maarten

Actief sinds 16 Feb. 2009
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 47233

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 01 April 2017

In een ziekenhuis in Papoea Nieuw Guinea

15 Februari 2009 - 30 November -0001

BES-eilanden

Landen bezocht: